سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

انواع تقلب در مواد غذایی


 انواع تقلب در مواد غذایی 

سایت بهداشت محیط ایران 

انواع تقلب در مواد غذایی را به لحاظ میزان خطر به چند دسته تقسیم می نمایند : 1 - تقلب کم خطر :  افزودن نشاسته به ماست به منظور قوام بیشتر آن    2 - تقلب خطرناک : استفاده از یک رنگ سبز صنعتی برای زیبا ساختن محصولی مثل خیارشور  . اما به لحاظ ماهیت تقلب دسته بندی دیگری وجود دارد : 1 -  فروش یک ماده غذایی به جای ماده غذایی دیگر همانند عرضه پودر لوبیا سبز به جای پودر پسته  2 -  مخلوط کردن یک ماده غذایی با مواد غذایی مشابه ارزان قیمت مثل اضافه کردن روغن نباتی جامد به کره  3 -   عدم رعایت استاندارد یا فرمول ثبت شده در مواردی که تعیین فرمول و رعایت استاندارد الزامی است مانند  کم بودن درصد چربی شیرهای استریلیزه و هموژنیزه نسبت به میزانی که در فرمول ترکیبات آنها ثبت شده است  4 -  فروش و عرضه  ماده غذایی فاسد یا عرضه  ماده غذایی تاریخ گذشته  5 - استفاده از رنگ ها و اسانس ها و سایر مواد افزودنی غیر مجاز مانند استفاده از رنگهای صنعتی برای خوش رنگ کردن شیرینی جات   6 -  کم و زیاد کردن ترکیبات یک ماده  غذایی : گرفتن چربی شیر یا اضافه کردن آب به آن

 برای آشنایی با تقلبات رایج در انواع مواد غذایی بر روی هر یک از لینک های زیر می توانید کلیک کنید :


تقلبات رایج در زعفران : قیمت بالای زعفران موجب شده که این ماده در معرض تقلب های زیادی قرار گیرد. زعفران از پرچم گل های گیاه آن تهیه می شود که معمولاً رنگ گرده های آن زرد، قرمز ارغوانی و قرمز نارنجی است که به سادگی از پرچم جدا می شود و این ویژگی کمتر در سایر گیاهان مشاهده می گردد.

 


تقلبات رایج در آبلیمو : آب لیمو ترش به دلیل سرشار بودن از ویتامین c و طعم و عطر مطبوع همواره به عنوان یک چاشنی در تهیه غذا مورد استفاده و توجه خاص مردم قرار دارد و به همین نسبت متاسفانه دستخوش تقلب سودجویان بازار واقع می شود .

 


تقلبات رایج در نان :  

در کشور ایران به دلیل اعمال سیاست پرداخت یارانه (سوبسید) از طرف دولت برای برخی از فرآورده های غذایی(مثل نان) قیمت نان که غذای اصلی مردم را تشکیل می دهد پایین بوده و کمتر کسی به فکر تقلب در این ماده ی غذایی می افتد. با این وجود گاهی افراد سودجو و متقلب در این ماده ی غذایی هم تقلب می کنند .

 


تقلبات رایج در کره : مقدار آب روغن حیوانی حدود صفر درصد و مقدار آب موجود در کره حدود ( 25 – 20 ) درصد است . عده ای از متقلبین برای بالابردن وزن کره مقداری آب به آن اضافه می کنند ، بدین ترتیب مقدار آب کره از حدود 20 درصد گاهی تا 40 درصد افزایش می یابد . برای سهولت جذب آب ، مقداری کازئین ، و یا مواد جاذب رطوبت دیگری مانند کلرو سدیم به کره اضافه می کنند


 

    

 

سایت بهداشت محیط ایران


 مطالب مرتبط به تقلبات و دخل و تصرف در مواد غذایی در سایت بهداشت محیط ایران :  

 

- تقلبات شیر و آزمایشات تشخیص آن 

- انواع تقلب در شیر و لبنیات 

- تقلبات مربوط به دخل و تصرف در ترکیبات مواد غذایی 

 انواع تقلب در مواد غذایی


   تنها با ذکر ماخذ بلامانع می باشد www.foodsafety.ir  استفاده از مطالب سایت


مطالب مرتبط با موضوع بالا سایت بهداشت محیط ایران :

بهداشت مواد غذایی ومجوز های بهداشتی مواد غذایی



سایت بهداشت محیط ایران















جهت اطلاع از مطالب به روز سایت به کانالهای ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید.



   

(جهت دسترسی به مطالب به روز به سمت چپ سایت بخش آخرین مطالب مراجعه کنید)