سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

آموزش مقدماتی اپراتور جرثقیل

آموزش مقدماتی اپراتور جرثقیل

مقدمه:

 

شرکت آزمون کار آسیا بعنوان یک شرکت تخصصی  ارائه دهندة خدمات مهندسی باربرداری ، آموزش و ارتقاء سطح صلاحیت نیروی انسانی را مهمترین عامل در کاهش حوادث و خسارات می داند. و تحلیل حوادث و خسارات نشان داده است که کار با جرثقیل و باربرداری ایمن است اگر از اپراتور با صلاحیت استفاده شود. یکی از مهمترین روشهای ارتقاء صلاحیت کارکنان آموزش می باشد که در این راستا جزوة حاضر تهیه و در اختیار همکارن محترم قرار گرفته است.

ایمنی مهمترین مسئله ای است که راننده جرثقیل باید به خاطر داشته باشد، چون با یک اشتباه ساده چندین نفر از کارگران کارگاه را خواهد کشت یا جراحاتی به آنها وارد خواهد نمود،که با هیچ قیمتی جبران نخواهد بود. مسائل مطرح شده در این کتابچه نکات ایمنی است که باید یک راننده جرثقیل رعایت کند و کوتاهی و قصور در آن جرم خواهد بود و شخص راننده مسئول و پاسخگو خواهد بود.

 شرایط اپراتور جرثقیل

  یک اپراتور واجد شرایط برای جرثقیل بایستی ویژگی های زیر را داشته باشد:

1)      18 سال به بالا داشته باشد.

2)       از نظر جسمی مشکل بینایی و شنوایی نداشته باشد و واکنش سریع داشته باشد.

3)       برای انجام عملیات جرثقیل بطور ایمن و مطمئن دارای قد مناسبی باشد.

4)       برای کار با جرثقیل، بطور مناسب و کافی آموزش دیده باشد، به طوری که بتواند فواصل و ارتفاع را به خوبی تشخیص دهد.

5)       برای کار با جرثقیل مجوز داشته باشد.

6)    اطلاع کافی در مورد چگونگی عملکرد جرثقیل داشته باشد به طوری که بتواند هنگام بازرسی جرثقیل، مطابق چک لیست های مربوطه کنترل های عادی جرثقیل را انجام دهد.

7)       به وظایف ریگر و علائم ریگری و به کلیه ابزارها و تجهیزات مربوط به آن کاملا آشنایی داشته باشد.

 

 وظایف اپراتور جرثقیل

علاوه بر موارد گفته شده، اپراتور جرثقیل بایستی به چگونگی عملیات نصب و ترتیب باربرداری آگاهی کامل داشته باشد چراکه اپراتور برای ایمنی جرثقیل و کار کردن آن در محدوده ایمن مسئول می باشد.

همچنین باید بتواند سیستم نشان دهنده بار را مطابق با شرایط محیط برنامه ریزی کند.

1-  قبل از شروع کار با جرثقیل، اپراتور باید بازرسی های قبل از کار را مطابق با چک لیست های بازرسی روزانه انجام دهد. در شرایط خاص لازم است که اپراتور از مکانیک جرثقیل یاری بگیرد.

بدیهی است که میزان سوخت، روغن و مایع خنک کننده نیز باید کنترل شود.

2-هنگامی که جرثقیل برای اولین بار روشن می شود، اپراتور باید به مدت 5 دقیقه با آن کار نکند و آن را حرکت ندهد. سپس همه کنترل ها، ترمزها، ابزارها و اسبابهای ایمنی برای اطمینان از عملکرد درستشان کنترل شوند.

3-  در آغاز هر شیفت کاری ، اپراتور جرثقیل یا دیگر افراد که دارای صلاحیت کافی می باشند مانند مکانیک جرثقیل، بایستی کنترل ها و بازرسی های عادی را که شامل موارد زیر است انجام دهند:

1)      کنترل شود که نشان دهنده ایمنی بار با مقادیر صحیح تنظیم شده باشد و طول بوم و تعداد لای سیم ها درست باشد.

2)      هنگام عملیات ، از مناسب بودن وزنه های تعادل اطمینان حاصل کنید.

در صورتی که وزنه ها قابل انتقال و جابجایی می باشند، بررسی کنید که وزنه های تعادل مطابق آنچه که در جدول وزنه های تعادل آمده، به طرز صحیحی ثابت شده باشند و برای شرایط عملیاتی مورد استفاده ما مناسب باشند.

3)      سطح روغن، میزان سوخت و وضعیت روانکاری را کنترل کنید.

4)       طنابها و اتصالات ثابت انتهای طناب و تکیه گاهها را از نظر وجود آسیب دیدگی یا سائیدگی کنترل کنید.

5)      هنگام انجام عملیات اجرایی، میزان فشار باد لاستیک چرخها را بازرسی کنید.

6)             کنترل کنید که همه مخازن هوا خشک باشند و آب آنها تخلیه شود.

7)             بومها را از نظر وجود هر گونه آسیب دیدگی کنترل کنید.

9) برای ایجاد ایمنی و جلوگیری از خطر حریق، بایستی کابین جرثقیل مرتب بوده و فاقد هرگونه قوطی های گریس و روغن، اسباب و لباسهای کهنه یا مواد دیگری که برای تدارکات خاص ذخیره شده، باشد.

10) فشار را در سیستمهای هیدرولیک کنترل کنید.

11) برای اطمینان و ایمنی از عملیات، عمل ترمز گرفتن جرثقیل را از بین دیگر عملکردهای آن، مورد دقت و توجه خاصی قرار دهید.

12) از عملکرد سوئیچ های قطع کننده اطمینان حاصل کنید. در عملیاتی که بدون استفاده از این گونه ابزارهای ایمنی و محدود کننده انجام می شود، دقت کافی مبذول دارید.

4-   اپراتور جرثقیل بایستی هرگونه خرابی و آسیب دیدگی مشاهده شده را به مکانیک جرثقیل اطلاع دهد تا نسبت به رفع آن اقدام کند. در صورتی که مکانیک قادر نباشد مشکل موجود را حل کند بایستی از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرد.

5-  اگر عملیات باربرداری در یک محوطه لوله کشی شده یا مشابه آن انجام شود، بایستی اقدامات خاص اضافی صورت بگیرد برای نمونه زمین بایستی محکم باشد و چنانچه به اندازه کافی محکم نبوده و سست باشد، بایستی برای استقرار جکها، در محوطه خاصی از زمین با روشهای موجود(مثلا استفاده از تراورس) استحکام مناسب ایجاد نمود.

6-  اپراتور جرثقیل بایستی همچنین اطمینان حاصل کند که هیچ گونه احتمال سست و خالی شدن زمین بدلیل وجود آبراهها، لوله های گاز یا لوله های آب وجود نداشته باشد چراکه ممکن است ایجاد خطر کند.

7-  هنگام کارکردن نزدیک لبه های حفره ها، اسکله یا بارانداز بایستی دقت ویژه و مخصوص مبذول داشت.

هنگام باربرداری وقتی جکهای پایه مستقر شوند اگر محل جکها سست باشد می تواند خطر آفرین باشد.

8-  اگر جرثقیل در محیطهای تونلی یا مشابه آن با سقفهای بسته مستقر شده باشد، اپراتور باید به تجهیزات بالای سر خود از جمله کابلهای برق که ممکن است خطر ساز باشند، توجه کافی داشته باشد و حداقل فاصله پیشنهاد شده را تا سقف رعایت کند.

9-  در صورتی که جرثقیل در یک محیط سربسته کار می کند، بایستی مسیر حرکت آن کاملا جدا و مشخص گردد. توجه داشته باشید که کابلهای برق در اثر وزش باد می توانند بچرخند، و ولتاژهای بالا در شکافهای عمیق می توانند ایجاد قوس الکتریکی نمایند.

10-  نه تنها جرثقیلها نباید با کابلهای بالای سر خود تماس داشته باشند، بلکه بایستی دقت نمود که به جرثقیلهای مجاور خود نیز برخورد نکنند.

11-   شرایط خوب و ایده آل این است که اپراتور جرثقیل در هر زمان قادر باشد بار را ببیند، ولی این امر همیشه ممکن نیست و اپراتور معمولا نیاز خواهد داشت که کسی وی را راهنمایی کرده و وضعیت موجود را به وی اعلام کند، که در بعضی مواقع در صورت نبودن چنین شخصی همان کسی که بار را می بندد این کار را انجام می دهد.

12-  در پایان، اپراتور بایستی دقت زیادی را هنگام عملیات کاری جرثقیل و پایین یا بالا بردن بار، داشته باشد.

3-شرایط راهنما و ریگرها  در عملیات باربرداری

1-  راهنما یا ریگر برای آنکه صلاحیت انجام کار را داشته باشد بایستی:

1)                  18 سال به بالا سن داشته باشد.

2)                   از لحاظ جسمی مشکل بینایی، شنوایی و عدم واکنش سریع نداشته باشد.

3)                   بتواند سریع عمل کرده و از نظر جثه و هیکل توانایی استفاده از تجهیزات باربرداری و نصب را دارا باشد.

4)                   اصول ایمنی باربرداری را آموزش دیده باشد و قادر به دائر کردن وزنه ها، تشخیص فواصل، ارتفاع ها و رفع موانع باشد.

5)                   صلاحیت انتخاب ابزارهای مناسب باربرداری را داشته باشد.

6)                   به علائم ریگری آشنایی کامل داشته باشد و بتواند اخطار را به صورت روشن و دقیق بیان کند.

7)                   برای ایجاد ایمنی پرسنل و کارخانه، قادر باشد جهت حرکت جرثقیل و بار را در مسیر مناسب کنترل کند.

 

وظایف راهنما و ریگرها

1-   مهمترین کار اساسی ریگر اینست که نصب بار را به طرز صحیحی انجام دهد که این کار شامل انتخاب روش و انجام عملیات نصب، محافظت از بار، کنترل عملیات نصب و تست باربرداری برای کنترل استحکام بار می باشد.

2-  تحت شرایط عادی، تنها یک نفر برای راهنمایی اپراتور جرثقیل تعیین شده است که وی بایستی همواره در دید کامل و یا در تماس با اپراتور جرثقیل باشد.

3-   موارد خاصی از باربرداری وجود دارد که برای راهنمائی به اپراتور نیاز به دو نفر می باشد که شخص ارشد و ماهر باید در موقعیتی قرار بگیرد که همواره توسط اپراتور قابل مشاهده باشد. در طول این نوع عملیات پیشنهاد می شود که آنها از ارتباط رادیویی استفاده کنند.

4-   اگر در هر زمانی اپراتور جرثقیل نتواند شخص اخطار دهنده را ببیند یا با وی ارتباط داشته باشد، بایستی بلافاصله عملیات متوقف شود تا زمانی که بتواند دوباره با او ارتباط برقرار کند.

 

انواع جرثقیل:

 

جرثقیل شامل انواع مختلفی میباشد که متداول ترین آنها بدین شرح است:

1.       تلسکوپی: بوم آن به صورت کشویی بوده و قابلیت ازدیاد طول دارد. در این نمونه برای استقرار جرثقیل در هنگام کار حتماً باید از جکهای استفاده گردد و دستگاه کاملآ تراز باشد..

2.             نوع بوم خشک: بوم آن بصورت شبکة فلزی میباشد که بوسیله پین واشپیل به یکدیگر متصل میشوند و بیشتر آنها دارای چرخهای زنجیری میباشد.

3.             نوع جرثقیل برجی tower crane: این نوع جرثقیل در جایی ثابت میگردد و بوم  آن دارای حرکت دوار میباشد.

4.             نوع سقفی: این نوع جرثقیلها بیشتر در داخل کارگاهها مورد استفاده قرار میگیرند.

 

متعلقات جرثقیل:

جرثقیل از قسمتهای اصلی زیر تشکیل شده است:

            سیستم های هیدرولیک شامل :

 

1-           اهرمهای اصلی کنترل عملیات.

2-           سیلندرها (جکهای) باز کننده تلسکوپ بوم.

3-           جک هیدرولیک بالابر بوم.

4-           سیستم چرخش دستگاه حول محور360 درجه(swing)

5-           پمپ هیدرولیک.

            قطعات گردان شامل:

1-           قرقره هایی که سیم بکسل ها روی آن حرکت میکنند.

2-           محورswing که قسمت کابین و بوم حول محور 360 درجه حرکت میکند.

3-                 دارم، که وایر دور آن پیچانده میشود.

                  قلاب دستگاه:

که به آن هوک گفته میشود و با یک ضامن نگاهدارنده که در آن تعبیه شده است برای متصل نمودن بکسل یا تسمهء باربرداری به آن استفاده میشود.

 

                  سیستمهای برق شامل:

1-                 سوئیچ قطع کن(LIMIT SWITCH) که وظیفه آن متوقف کردن هوک در فاصله معین از سربوم و جلوگیری از قطع شدن سیم بکسل میباشد.

2-                 چراغهای هشدار دهنده و روشنایی دستگاه.

3-                 سیستم محدود کننده که روی دستگاههای جدیدتر برای قطع اتوماتیک عملیات در شرایط خط بکار می رود.

4-                 بوق و غیره.

            جکهای تعادل(OUT RIGGER):

که بیشتر در نمونه تلسکوپی در زمان استقرار دستگاه و حفظ تعادل آن در   کار مورد استفاده قرار میگیرد.

موقع استقرار دستگاه از ترازهای کنار جک ها جهت اطمینان از تراز شدن جرثقیل استفاده می شود.

 

 نکات ایمنی کار با دستگاه جرثقیل عبارتند از:

1.             دستگاه شما باید مجوز سلامت (CERTIFICATE) یا کارت سبز معتبر داشته باشد، که پس از کنترل کلیه قسمتها برای مدت معین صادر میشود.

2.             هنگامی که حالت طبیعی ندارید (به هر علت) با جرثقیل کار نکنید.

3.       در موقع کار با کما خونسردی و دقت و توجه کافی جرثقیل را هدایت کنید.

4.       روی جرثقیل نخوابید و چیزی را به بیرون پرتاب نکنید که موجب حادثه میشود.

5.       پیش از شروع کار با دستگاه از نشتی روغن، سالم بودن سیم بکسلها کلید قطع کننده و ترمزها مطوئن شوید.

6.       از مستحکم بودن سطح زیر جکهای پایه مطمئن شوید و دستگاه را تراز کنید.

7.       قبل از شروع کار اهرمها و هوک را امتحان کنید.

8.             قبل از جک زدن، محل را از جهت وجود کانال، سیم برق ، لولة گاز و غیره بازرسی نموده و حتماً در زیر جکها الوار قرار دهید.

9.       مطمئن شوید در بالای سر شما شبکه برق یا مانع دیگری وجود ندارد.

10.   مطمئن شوید که ریگر شما علائم و قوانین مربوط به کار خود را میداند و اطلاعات فنی لازم را دارد.

11.         راننده باید طرز کار با جداول باربرداری (load chart) را بداند.

12.         اگر وزن با تقریباٌ به اندازه ظرفیت نهائی جرثقیل باشد باید با کنترل واحد ایمنی جابجا گردد.

13.   در هوای طوفانی یا بادهای شدید کار باید متوقف گردد.

14.         نفراتی که در ارتفاع کار میکنند باید بوسیله سبد جابجا گردند و از آویزان شدن به هوک خودداری کنند.

15.         بارهای سنگین با هماهنگی مسئولین ایمنی و حتماً در صبح نصب گردد تا در صورت بروز اشکال در نصب زمان کافی برای رفع آن مشکل باشد.

16.         در زمان بارگیری یا تخلیه راننده باید در تمام وقت در کابین خود حضور داشته باشد.

17.         تحت هیچ شرایطی بار نباید برای مدت زمان طولانی به صورت معلق در هوا نگه داشته شود.

18.         در زمان استفاده از تک وایر، اهرم سقوط آزاد که باعث میشود سیم بکسل با سرعت زیاد حرکت کند را بکار نبرید.

19.         در زمان استفاده از JIB به مقدار باری که میتوان با آن بلند نمود توجه کنید.

20.         راننده جرثقیل باید فقط فرمان ریگر را برای جابجائی بارها اجرا نماید (بجز فرمان توقف اظطراری).

21.         بارهای مختلف از نظر سایز باید به طور جداگانه حمل شوند.

22.         در زمان نقل و انتقال بار کسی روی بار یا قلاب جرثقیل آویزان نشود.

23.         در زمان جابجائی بار تا حد امکان به زمین نزدیک شود.

24.         راننده جرثقیل حق ندارد بدون اجازه سرپرست خود دستگاه را در اختیار دیگری حتی همکار خود قرار دهد.

25.         اشخاص متفرقه را به کابین جرثقیل راه ندهید و در صورتی که با شما کار دارند از جرثقیل پیاده شوید و بعد از صحبت بر سر کار خود بروید.

 

26.   توجه داشته باشید که راننده نباید در موقع کار و حرکت دستگاه از کابین خارج شود، بخصوص در موقعی که بار به قلاب آویزان باشد.

27.   هنگامی که کارآموزی روی جرثقیل میباشد تمام مسئولیت جرثقیل با راننده اصلی دستگاه است.

28.   راننده باید به محض شنیدن فرمان ایست از طرف هر کسی که باشد عملیات را متوقف نماید.

29.         قبل از شروع کار راننده باید توسط بوق و یا آژیر افرادی را که در اطراف بار هستند آگاه کند تا فاصله بگیرند.

30.         راننده نباید سیم بکسل قلاب را در حالتی که لنگر دارد با بار یا بدون بار بالا ببرد، بلکه اول باید لنگرگیری کند بعداً اقدام به بالا بردن بار نماید.

31.         راننده باید توجه داشته باشد هر نوع باری باید با یک وسیله مخصوص بارگیری شود مثلاً بوسیله تسمه برزنتی ، سیم بکسل یا زنجیر انجام گیرد.

32.         راننده نباید فراموش کند که ابتدا بار را به مقدار 20 سانتیمتر از زمین بلند کرده و بعد از اطمینان ترمزها بار را بالا برده و جابجا نماید.

33.         تخلیه تریلی یا بارگیری تریلی همراه با راننده یا کمک راننده که در کابین تریلی یا روی کفی تریلی باشند ممنوع است.

34.         راننده باید وزن دقیق باری را که میخواهد جابجا نماید بداند.

35.         طول سیم بکسل بلند کننده با باید طوری در نظر گرفته شود که زاویه بین دو شاخه سیم بکسل در داخل قلاب 90 درجه بیشتر نباشد.

36.   ابزار بلند کننده بار شامل:شگل، قلاب، سیم بکسل، زنجیر و غیره بایستی بطور دقیق آزمایش شده و دارای برچسب ایمنی باشد.

37.         کار مشترک دو جرثقیل برای بلند کردن بار بایستی با اجازه سرپرست قسمت و با نظارت مسئول ایمنی و تهیه طرح قبلی باشد.

38.   در موقع بلند کردن بار باید سیم بکسل بار کاملاً عمود بر بار قرار گیرد.

39.         تحت هیچ شرایطی نفر بین بار و جسم دیگر قرار نگیرد.

40.         نصب کپسول آتش نشانی الزامی بوده و راننده و ریگر باید طرز استفاده از آن را بداند.

41.         در زمان پارک حتماً از جکهای پایه استفاده کنید و درب کابین را قفل نمائید.

 

 آشنایی با اصطلاحات باربرداری

1- بار اسمی نهایی(Total rated load):

ماکزیمم باری است که در طول بوم و شعاع کار مورد نظر برای باربرداری مجاز شده است. وزن هوک و دیگر ابزارهای باربرداری به عنوان قسمتی از بار محسوب می شود.

2- بار اسمی(Rated load):

 

باری است که بایستی بالا برده شود که از کم کردن وزن هوک و دیگر ابزارهای باربرداری از باراسمی نهایی به دست می آید.

3- ظرفیت باربرداری(Lifting capacity):

ماکزیمم بار اسمی نهایی است که جرثقیل قادر به بلند کردن آن باشد.

4- شعاع کار(Working radius):

فاصله افقی در سطح زمین از مرکز سوئینگ جرثقیل تا خط عمودی از مرکز بار می باشد.

ماکزیمم شعاع کار، ماکزیمم شعاع کاریست که جرثقیل در آن قادر به باربرداری باشد.

5- ارتفاع باربرداری(Lifting height):

فاصله عمودی از سطح زمین تا هوک جرثقیل می باشد.

6- طول بوم(Boom length):

فاصله محوری بین پین اتصال ته بوم و پین اتصال قرقره سر بوم می باشد.

7- زاویه باربرداری(Elevation angle):

زاویه بین مرکز بوم با خط افق می باشد.

8- طول جیب(Jib length):

فاصله محوری بین پین اتصال قرقره سر بوم و پین اتصال قرقره روی سر جیب می باشد.

9- زاویه آفست جیب(Jib offset angle):

زاویه بین مرکز بوم و مرکز جیب می باشد.

10- سرعت باز شدن بوم(Boom extension speed):

بیشترین سرعت باز شدن تلسکوپ بوم می باشد.

11- سرعت افزایش زاویه بوم(Boom elevation speed):

زمانی که لازم است تا بوم با کمترین طول از پایین ترین نقطه به بالاترین نقطه خود برسد.

12- سرعت پیچیده شدن سیم بکسل(single line speed – winding up speed):

بیشترین سرعت پیچیده شدن سیم بکسل در یک دقیقه بر روی درام می باشد.

13 سرعت هوک(Hook speed):

ماکزیمم سرعت بالا رفتن هوک در دقیقه می باشد. سرعت هوک از تقسیم سرعت سیم بکسل  بر تعداد لای آن بدست می آید.

14- سرعت سوئینگ(Swing speed):

بیشترین تعداد گردش دستگاه بر دقیقه می باشد.

15- بیشترین عکس العمل جک در عملیات( Maximum jack  reaction in operation):

بیشترین فشار در نقطه اتکا جرثقیل بر روی زمین(محل استقرار جک های پایه) می باشد، هنگامی که جرثقیل با حداکثر بار خود، سوئینگ کند. هنگامی که جک های پایه کاملا باز شده باشند، این مقدار به عنوان ماکزیمم عکس العمل جک نامیده می شود. زمینی که جک های پایه بر روی آن مستقر می شود باید برای این منظور آماده شده باشد.

مرکز ثقل:

نقطه ای از جسم که به عنوان مرکز وزن آن محسوب می شود که معمولا در اجسام متقارن در وسط آن می باشد و اگر این نقطه زیر قلاب جرثقیل قرار بگیرد بار بصورت تراز بلند می شود. مرکز ثقل بارها معمولا با علامت CG نمایش داده می شود.

 

ظرفیت باربرداری جرثقیل

در این قسمت می توانیم ظرفیت باربرداری جرثقیل، شعاع کاری و ارتفاع باربرداری را از روی دیاگرامی که در صفحه مشخصات هر جرثقیل وجود دارد، بدست آوریم.

 

- محاسبه ظرفیت باربرداری

1) مواردی که در محاسبه ظرفیت باربرداری مؤثر می باشد

سه فاکتور زیر بایستی در محاسبه ظرفیت جرثقیل مورد توجه قرار گیرند.

1- استحکام جرثقیل (آیا امکان شکست اجزا جرثقیل وجود دارد؟)

2-   تعادل جرثقیل (آیا امکان وجود واژگونی جرثقیل وجود دارد؟)

3-      ظرفیت قرقره ها ( آیا وینچ توانایی بالا بردن بار را دارد؟)

 

 ظرفیت باربرداری جرثقیل با در نظر گرفتن کوچکترین مقدار هر یک از سه فاکتور بالا محاسبه می شد.

هنگامی که شعاع کاری جرثقیل بزرگ باشد، ظرفیت نهایی جرثقیل بر اساس تعادل آن، و هنگامی که شعاع کاری جرثقیل کوچک باشد، بر اساس استحکام بوم و دیگر اجزا آن محاسبه می شود

 

2)تعادل و استقرار جرثقیل

برای محاسبه استحکام جرثقیل تحت قوانین مستند، به این موارد بایستی توجه نمود: علاوه بر ظرفیت اسمی جرثقیل، به وزن جرثقیل، نیروی اینرسی و گریز از مرکزی که در نتیجه سوئینگ جرثقیل و بالا بردن بوم بوجود می آید، و نیروی باد نیز بایستی توجه نمود.

3) پایداری جرثقیل

      جرثقیل و بار را می توان مثل یک ترازو در نظر گرفت همان طور که در شکل زیر نشان داده      شده است. اگر برای کفه ترازوی جرثقیل، G×l  فرض شود، با افزایش l1 ، w کوچکتر می شود.

                          تعادل

                          عدم تعادل

برای ایجاد تعادل جرثقیل روی جک های جلو و عقب، قوانین مشخصی وجود دارد.

4) کارایی جرثقیل

اعداد جدول (بارهای مجاز نهایی) با توجه به جرثقیل مجاز با در نظر گرفتن استحکام و پایداری تعیین می شود.       

 - چگونگی محاسبه ظرفیت باربرداری جرثقیل، شعاع کاری و ارتفاع باربرداری از روی جداول باربرداری

 

1) جدول بار نهایی

این جدول بار مجاز باربرداری را بر اساس شرایط کار از قبیل طول بوم، طول جیب، زاویه آفست جیب، شعاع کار و شرایط دیگر مشخص می کند که معمولا این جدول در کابین راننده وجود دارد.

مثال: جک های پایه کاملا باز، طول بوم 4/14 متر، شعاع کار 7 متر، بار مجاز نهایی چقدر است؟

جواب: 9900 کیلوگرم

نکته:

-             خطوط مشکی پر رنگ در جدول به چه معنا می باشند؟

-             بارهای مجاز نهایی در بالای این خطوط بر اساس استحکام جرثقیل، و در پایین این خطوط بر اساس تعادل جرثقیل می باشد.

2)نمودار شعاع کار/ ارتفاع باربرداری

محدوده کاری را نشان می دهد که بر اساس طول و زاویه بوم و جیب تغییر می کند. به راحتی می توان ارتباط بین شعاع کار و ارتفاع باربرداری را مشاهده نمود. این دیاگرام نیز در کابین راننده جرثقیل موجود می باشد.

هنگام باربرداری بوم به سمت پایین خم می شود که باعث افزایش شعاع کار و کاهش ارتفاع باربرداری می شود .افزایش شعاع کار می تواند باعث بیش باری و بهم خوردن تعادل جرثقیل شود.

آنچه گفته شد مختصری در خصوص اصول اولیه اپراتوری جرثقیل می باشد. مطالب تکمیلی در سایر منابع تهیه شده توسط شرکت  آورده شده است.

نظرات 5 + ارسال نظر
حیدرسلیمی شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1398 ساعت 01:22 ق.ظ

باسلام لطف کنیدکتاب آموزش تخصصی آپراتوری جرثقیل معرفی کنیدیاباواریزکردن وجه آن توسط بنده ارسال نمایید

مهدی کاظمپور یکشنبه 25 خرداد‌ماه سال 1399 ساعت 12:28 ق.ظ

عالی بود

عبدالزهرا دست باز پنج‌شنبه 11 آذر‌ماه سال 1400 ساعت 11:23 ب.ظ

بدنده اپراتور کرین سنگین هستم و با ۱۶سال سابقه رسمی دارم و میشه گفت با بزرگترین و با معروفترین شرکتهای ایران کار کردم و بارهای که در پارس جنوبی نصب شده اند میشه ۳۰ درصد ان را نصب کردم و در فکر من این میگزرد واسه کسای که تازه کارن یا کسی تمایل به این کار دارد یک دورهای و کلاسهای اموزشی ومهم نصبت به جرثقیلهای بوم خوشک و و شرایط ان و عملیان نصب و ایمنهای عملیتات و نفراتی که در عملیات باید حضور داشته باشن

سعید کریمی فرد جمعه 7 مرداد‌ماه سال 1401 ساعت 11:56 ب.ظ

باعرض سلام واحترام واقعآ عالی بود دست گرداورنداش دردنکنه ممنون

مهرداد دوشنبه 9 بهمن‌ماه سال 1402 ساعت 11:34 ق.ظ

سلام چگونه میتوانیم ظرفیت باربرداری یک کابل فولادی را مشخص کنیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد