سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

بهداشت محیط رستورانهای بین راهی

بهداشت محیط رستورانهای بین راهی

محل استقرار رستوران به گونه‌ای باشد که از آلاینده‌های محیطی به دور باشد، در مجاروت زمین دفن زباله و یا در مجاورت اماکنی نظیر دامداری نباشد و باید مکانی مناسب برای پذیرایی، آشپزخانه مناسب با حجم فعالیت، انبار مواد غذایی مبتنی بر شرایط موازین بهداشی را دارا باشد.

وضعیت سرویس‌های بهداشتی این رستوران‌ها باید شرایط مطلوبی داشته باشد. سرویس مجزا برای استفاده مشتریان و شاغلان داشته باشد. سرویس مشتریان باید دارای دو قسمت زنانه و مردانه با درهای ورودی جداگانه باشد و سرویس‌ها باید به طور مرتب شستشو و نظارت شوند و تهویه مناسب و سیستم لوله‌کشی صابون مایع داشته باشد .
منبع تأمین آب رستوران باید از نظر فیزیکی و شیمیایی شرایط آب قابل شرب را داشته باشد. تانکرهای ذخیره آب در صورت وجود باید سالم و بدون درز و شکاف باشند و درون آن هفته‌ای یک بار شستشو و ضدعفونی شود. مدیران این رستوران‌ها موظفند هر روز آب مورد استفاده را کلرسنجی و در دفتر مخصوصی ثبت کنند و همچنین آب مورد استفاده به‌صورت ماهیانه توسط آزمایشگاه‌های آب و فاضلاب معتبر از نظر میکروبی مورد بررسی قرار گیرد. یخ مورد استفاده در این اماکن باید از کارخانجات یخ‌سازی بهداشتی و معتبر خریداری و با وسایط حمل و نقل دارای شرایط بهداشتی، حمل شود.
کلیه شاغلین و متصدیان رستوران‌های بین راهی باید دارای کارت معاینه پزشکی معتبر و همچنین گواهینامه بهداشتی مبتنی بر اصلاحیه ماده 13 باشند و مدیران رستوران‌ها باید از به‌کارگیری افرادی که در امر نظارت فعالیت دارند برای تهیه و توزیع مواد غذایی خودداری کنند. تمام شاغلین که در پخت و توزیع مواد غذایی دخالت دارند هر روز قبل از شروع فعالیت و بعد از اتمام کار باید استحمام کنند. لباس کار افراد مذکور باید به رنگ روشن و تمیز باشد.
رعایت بهداشت فردی و عمومی، رعایت بهداشت ابزار کار، دفع بهداشتی زباله، دفع بهداشتی فاضلاب، حمل و نقل مواد غذایی با وسایط حمل و نقل مجاز و مخصوص مواد غذایی نکاتی است که باید توسط متصدیان و شاغلین این اماکن مورد توجه ویژه قرار گیرد. از جمله موارد بارز در این اماکن نگهداری حیوانات اهلی و وحشی، نظیر اردک، غاز و عقاب و سگ نگهبان و حتی در بعضی از رستوران‌ها دالان‌های پذیرایی در اطراف قفس و جایگاه مخصوص که این حیوانات نگهداری می‌شود، تعبیه شده است که براساس مقررات بهداشتی نگهداری این حیوانات در این رستوران‌ها ممنوع است. در صورت نگهداری سگ به دلیل مسائل امنیتی باید جایگاه مخصوصی و به فاصله مناسبی از رستوران در نظرگرفته شود. استعمال دخانیات توسط متصدیان و کارگران این رستوران‌ها در حین کار ممنوع است و همچنین مدیران و متصدیان موظفند ضمن نصب تابلوهای هشداردهنده منع استعمال دخانیات در نقاط مناسب و در معرض دید از نظر مصرف دخانیات نیز باید جلوگیری کنند.
در این‌گونه رستوران‌ها وجود هرگونه حوض یا حوضچه‌ پای‌شوی و امثال آن ممنوع است و در صورت وجود حوضچه‌های آب‌نما باید طوری طراحی شوند که همواره در آب‌نما آب در گردش بوده و امکان دسترسی به آب برای مشتریان و اطفال آن‌ها فراهم نشود.
استفاده از ظروف ترک‌خورده، لب پریده، صحیح نمی باشد و در صورت استفاده ظروف فلزی باید سالم، صاف و بدون زنگ‌زدگی باشند و وسایل و ظروف غذا باید بعد از هر بار مصرف شسته، تمیز و بر حسب ضرورت ضدعفونی شود و همچنین استفاده از مواد غیراستاندارد از جمله کاغذهای بازیافتی و کاغذهایی که تمیز نباشند و کیسه‌های پلاستیکی جهت بسته‌بندی و پیچیدن مواد غذایی غیرقانونی است.




جهت دانلود تولبار سایت بهداشت محیط ایران روی تصویر زیر کلیک کنید






(جهت دسترسی به مطالب به روز به سمت چپ سایت بخش آخرین مطالب مراجعه کنید)