سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

گندزدایی تانکرهای آب رسانی

 گندزدایی تانکرهای آب رسانی

تانکرهای آب رسانی جهت انتقال آب شرب به مناطقی که دسترسی به آب آشامیدنی وجود ندارد، استفاده می گردد. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) و به منظور جلوگیری از شیوع بیماری ها و انتقال عوامل بیماری زا خصوصا در فصول گم سال که میزان مصرف آب افزایش می یابد، رعایت نکات بهداشتی در خصوص تانکرها و منبع آبی که جهت انتقال استفاده می شود، ضروری است.              
    
گندزدائی تانکرهای آب رسانی و ویژگی های آنها         

تانکرهای آب رسانی جهت انتقال آب شرب به مناطقی که دسترسی به آب آشامیدنی وجود ندارد، استفاده می گردد. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) و به منظور جلوگیری از شیوع بیماری ها و انتقال عوامل بیماری زا خصوصا در فصول گم سال که میزان مصرف آب افزایش می یابد، رعایت نکات بهداشتی در خصوص تانکرها و منبع آبی که جهت انتقال استفاده می شود، ضروری است. بنابراین تانکرهای آب رسانی قبل از استفاده باید تمیز و گندزدائی شوند و در حین این عمل نکات ایمنی و بهداشتی نیز رعایت گردد.

تانکرهای مورد استفاده جهت آب رسانی نباید به منظور حمل و انتقال سایر مواد غیر از آب شرب استفاده شوند و باید دارای ویژگی های خاصی باشند. از جمله این ویژگی ها می توان به استاندارد بودن جنس تانکر، دارا بودن تجهیزات مورد نیاز، طراحی مناسب تانکرها جهت تمیز کردن و گندزدائی آنها و حفاظت در برابر آلودگی ها اشاره نمود.

نگهداری تانکرهای آب رسانی و تجهیزات آنها از نکات حائز اهمیت می باشد. انجام آزمایش آب تانکرها به طور منظم جهت کنترل کیفیت باکتریولوژیکی و هم چنین کنترل میزان کلر باقی مانده از مسائل بسیار مهم و قابل توجه می باشد.

در این مقاله روش استاندارد تمیز کردن و گندزدائی تانکرهای آب رسانی و هم چنین ویژگی های آنها با توجه به جدیدترین استانداردهای موجود ارائه شده است.

● مقدمه

تأمین سریع منبع آب کافی در مدت زمان کوتاه در شرایط اضطراری، اغلب ضروری است. این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که منبع تأمین آب صدمه دیده یا تخریب شده است و یا مردم در جائی تجمع یافته اند (مانند کمپ جدید مهاجران) که هیچ گونه منبع تأمین آبی وجود ندارد. اغلب سریع ترین روش تأمین آب حمل آن در تانکرها از یک منبع نزدیک و ذخیره آب در تانک ها و مخازن می باشد. بنابراین آب رسانی توسط تانکرها متداول ترین روش برای آب رسانی فوری بعد از وقوع حادثه و عدم دسترسی به منبع آب شرب می باشد. به هر حال ممکن است تانکرها و مخازن آب در چنین شرایطی در دسترس نباشد. متداول ترین راهکار به کار بردن وسایل نقلیه و تانکرهائی است که برای چنین مقاصدی در نظر گرفته شده اند، اما تانکرها قبل از این که بتوانند مورد استفاده قرار گیرند، باید تمیز و گندزدائی شوند. بنابراین بهره برداری از تانکرهای آب رسانی از اهمیت خاصی برخوردار است و به مدیریت خوب و نگهداری مناسب و مداوم نیاز دارد.

● مراحل آماده سازی تانک ها و تانکرهای آب رسانی

تمیز کردن و گندزدائی تانک ها و تانکرهای آب طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) طی سه مرحله صورت می گیرد که در شکل ۱ نیز نشان داده شده است. این مراحل به منظور گندزدائی تانکرهای آلوده یا استفاده نشده ضروری می باشد، تا بتوانند آب را با کیفیت مطلوب ذخیره و حمل نمایند. بنابراین قبل از این که تانک های ذخیره آب و تانکرها بتوانند به منظور ذخیره آب استفاده شوند، مقادیر زیادی آب تمیز و پاک برای تمیز کردن و گندزدائی آنها مورد نیاز می باشد.

مرحله۱) تمیز کردن تانک

جهت اطمینان از این که آب ذخیره شده در تانک به وسیله مواد آلوده، گرد و غبار و یا مواد باقی مانده که قبلاً در تانک نگهداری می گردید آلوده نشود، تانک باید تمیز گردد. برای این منظور به موارد زیر توجه نمائید.

الف) تخلیه تانک: شیر خروجی تانک را باز کرده و هرگونه مایع باقی مانده در تانک را تخلیه نمائید. مایعات تخلیه شده را جمع آوری کرده و آن را طبق موازین ایمنی و بهداشتی دفع نمائید. اکثر تانکرها دارای شیر خروجی در عقب تانک می باشند و هنگامی که تانکر در یک سطح شیب دار قرار می گیرد، مایعات می تواند کاملاً تخلیه شود 

تانک های ذخیره دائمی (۱) معمولاً به یک شیر تخلیه شستشو مجهز هستند که آب را از کف تانک تخلیه می نماید.

استفاده از این شیر ثابت تخلیه بعد از استفاده از شیرهای خروجی معمولی انجام می گیرد.

فرآیند تخلیه مایعات باقی مانده در تانک های قابل حمل و نقل به شکل و نحوه طراحی تانک بستگی دارد.

ب) تمیز کردن و برس کشیدن تمام سطوح داخلی تانک

مخلوطی از دترجنت و آب (پودر لباسشوئی خانگی قابل استفاده است) برای تمیز کردن تمام سطوح داخلی تانک مورد استفاده قرار می گیرد. برای انجام این عمل می توان از یک برس سفت و محکم و یا جریان سریع آب تحت فشار استفاده نمود. اگر تانک دارای مواد فرار مانند نفت یا مایعات آلی مانند شیر می باشد، سعی نمائید وارد تانک نشوید، زیرا گاز خروجی از مایعات می تواند خطرناک باشد.

برس را به یک میله بلند متصل کنید به طوری که تمیز کردن تانک را بدون نیاز به داخل آن شدن تسهیل نماید. تمیز کردن گوشه ها و اتصالات تانک را با دقت انجام دهید به طوری که حتی مقادیر ناچیزی از مایعات اصلی که توسط تانک حمل می گردید، در درون تانک باقی نماند زیرا حتی چند قطره از این مایعات می توان طعم آب را تغییر دهد به طوری که مردم از آشامیدن آب اجتناب خواهند کرد. شیر خروجی را تا زمانی که تانک کاملا ًتمیز شود، باز بگذارید و مایعات خروجی از تانک را جهت دفع طبق موازین ایمنی و بهداشتی جمع آوری نمائید.

ج) شستشوی تمام سطوح داخلی تانک به منظور حذف کامل باقی مانده دترجنت ها

این کار را می توان به سهولت با استفاده از شیلنگ آب دارای فشار زیاد و یا واترجت انجام داد. در صورت عدم دسترسی به آنها می توان تانک را با آب پر کرد و پس از چند ساعت تانک را کاملاً تخلیه نمود. مایعات تخلیه شده را جهت دفع مطمئن و بهداشتی جمع آوری نمائید.

آبکشی تانک را تا زمانی که هیچ گونه مواد شوینده ای در تانک باقی نماند، ادامه دهید. جهت جلوگیری از بروز احتمالی مشکلات بهداشتی، تمیز کردن تانک باید در ناحیه ای دور از مناطق مسکونی انجام شود.

مرحله ۲) گندزدائی تانک

الف) تانک را به منظور گندزدائی مؤثر، تا ارتفاع ۴/۱ از آب پر نمائید. توجه به این موضوع اهمیت دارد که تانک به اندازه ای پر از آب نشود که غلظت محلول کلر و تأثیر گندزدائی کاهش یابد. برای تخمین ۴/۱ ارتفاع تانک، از یک چوب بلند که برای نشان دادن ارتفاع آب علامت گذاری و مدرج شده است، استفاده نمائید. درجه ها و علامت های مشخص شده بر روی چوب بلند باید از صفر شورع شود و به فواصل (۲۰،۱۰،۰ سانتی متر و ...)۱۰cm ادامه یابد.

ب) محلول غلیظ کلر را برای گندزدائی تانک آماده نمائید. بهترین منبع کلر استفاده از پودر یا گرانول های هیپوکلریت کلسیم (HTH) می باشد که معمولاً دارای ۵۰ـ۷۰ درصد کلر خالص است. روش محاسبه مقدار مناسب کلر با استفاده از گرانول های هیپوکلریت کلسیم (پرکلرین) جهت گندزدائی تانک در باکس ۱ نشان داده شده است.

▪ روش گندزدائی تانکر آب رسانی با استفاده از کلر

ـ حجم تانک را محاسبه نمائید.

ـ یک سطل ۲۰ لیتری را با آب تمیز پر کنید.

ـ ۵۰ گرم از پودر هیپوکلریت کلسیم (HTH) را به داخل آب اضافه کرده و مخلوط نمائید تا کاملاً حل گردد.

ـ ۱۰ لیتر از محلول غلیظ کلر آماده شده (نصف سطل) را به ازاء هر متر مکعب از حجم تانک، به آب داخل تانک اضافه نمائید.

ـ به خاطر داشته باشید که:هر متر مکعب=۱۰۰۰لیتر

مثال: قرار است تانک موجود بر روی یک کامیون مخصوص حمل آب گندزدائی گردد. تانک به شکل بیضی است که طول آن ۴ متر، عرض ۸/۱ متر و ارتفاع ۴/۱ متر می باشد.

بنابراین کمی بیشتر از چهار سطل ۲۰ لیتری از محلول غلیظ کلر را به تانک اضافه کنید، سپس آن را پر از آب نمائید.

ی) به خاطر داشته باشید که اتصالات شامل هر گونه لوله یا شیلنگ متصل به تانک را نیز مطابق روش مذکور تمیز و گندزدائی نمائید.

مرحله ۳) آزمایش و اندازه گیری کلر

الف) مجدداً تانک را با آب تمیز پر کنید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه بماند، سپس کلر باقی مانده در آب را با استفاده از یک کمپراتور اندازه گیری نمائید.

ب) اگر غلظت کلر باقی مانده در آب داخل تانک mg/I ۰/۵ یا کمتر باشد تانک برای ذخیره آب، سالم و مورد اطمینان می باشد. اگر غلظت کلر باقی مانده بیش از ۵/۰ mg/I باشد تانک را تخلیه و مجدداً با آب تمیز پر کنید و برای کنترل میزان کلر باقی مانده (که mg/I ۰/۵ یا کمتر باشد) مجدداً غلظت کلر را اندازه گیری نمائید.

در شکل ۳ دستگاه کمپراتور جهت اندازه گیری کلر نشان داده شده است. غلظت کلر باقی مانده به صورت میلی گرم در هر لیتر آب (mg/I) از طریق حل کردن یک قرص آزمایش کننده کلر در منبع آب مورد آزمایش اندازه گیری می شود (در بخش A کمپراتور).

رنگ ایجاد شده را با رنگ های استاندارد در بخش B کمپراتور مقایسه نمائید.

ـ توجه: یک بخش سوم در کمپراتور به نام بخش C، جهت اندازه گیری غلظت های زیاد کلر وجود دارد.

▪ تناوب گندزدائی

ـ داخل تانک آب و تمام تجهیزات انتقال آب (موجود بر روی کامیون مخصوص حمل تانکر آب) هر سه ماه یک بار باید گندزدائی شود.

ـ تمام سطوح داخلی تانکر آب و تمام تجهیزات انتقال آب (موجود بر روی کامیون حامل تانکر آب) باید هر شش ماه یک بار با استفاده از برس و دترجنت های غیر خورنده تمیز شود. آب مورد استفاده برای آبکشی تانکر جهت حذف رسوبات و باقی مانده های دترجنت باید از منبع قابل قبول باشد و تانکر آب باید گندزدائی شود.

علاوه بر گندزدائی منظم طبق زمان بندی مذکور در موارد زیر نیز گندزدائی باید انجام شود:

ـ تانکر آب به طور منظم و مکرر استفاده نمی گردد.

ـ بخشی از تانکر آب یا تجهیزات مرتبط با آن تعمیر یا تعویض شده است.

ـ هنگامی که تانک آب و یا سیستم انتقال آب در معرض خطر آلودگی می باشد و گندزدائی آنها ضروری است.

▪ دفع مایعات زائد

تخلیه و دفع مایعات داخل تانکر که حاوی غلظت زیادی از کلر می باشد باید طبق قوانین زیست محیطی و با رعایت احتیاط لازم انجام شود، زیرا تخلیه ناگهانی سبب فرسایش موضعی یا سیلاب می گردد. اطمینان حاصل نمائید که آب حاوی غلظت زیاد کلر به داخل یک منبع آب طبیعی مانند رودخانه یا دریاچه هدایت می شود.

اگر تانکر برای حمل مایعات دیگری استفاده می شود اقدامات خاصی برای پیشگیری از آلودگی زیست محیطی باید اعمال شود. یک گزینه پیشنهادی برای تخلیه، جمع آوری مایعات زائد در یک برکه موقت و سپس مخلوط کردن مایعات با ماسه می باشد. این مخلوط می تواند به یک مکان مناسب (مانند محل دفع زباله) جهت تخلیه منتقل شود.

اگر مقدار مایعات زائد زیاد باشد، جذب آنها توسط ماسه امکان پذیر نمی باشد. در این حالت یک تانکر دارای سیستم خلاء (مانند تانکرهای تخلیه چاه فاضلاب یا سپتیک تانک ها) برای تخلیه مایعات به منظور دفع مطمئن و بی خطر مورد نیاز خواهد بود.

● نکات ایمنی و بهداشتی

دسترسی و کارکردن در داخل یک تانکر آب مشکل و خطرناک است. غالباً تنها یک دریچه دسترسی کوچک در بالای تانکر وجود دارد که فرد از طریق آن وارد و خارج تانکر می شود. افرادی که تانکرها را تمیز می نمایند باید آگاه باشند، زمانی که مایعات موجود در داخل تانک تخلیه می گردد ممکن است گازهای خطرناک برخی از مایعات که توسط تانکر انتقال می یابد، در تانکر باقی بماند.

مایعات ممکن است باعث بروز خطرات فیزیکی مانند افتادن در اثر ایجاد سطوح لغزنده یا آتش سوزی در نتیجه تخلیه مایعات خورنده در محیط گردد. اجازه دهید قبل از این که شخصی وارد تانکر گردد، هوای تازه برای مدتی به داخل تانک دمیده شود.

فردی که تانکر را تمیز می کند باید در هنگام کار از لباس های محافظ مانند عینک، دستکش، چکمه و کلاه استفاده کند.

اطمینان حاصل نمائید در تمام مدت زمانی که فرد مشغول تمیز کردن تانکر می باشد فردی دیگر بیرون از تانکر و نزدیک دریچه ورود به تانکر، به دلیل احتمال بروز حادثه حضور داشته باشد. در دسترس بودن ماسک گاز و هواکش های قابل حمل و نقل و سبک بسیار سودمند خواهد بود.

● بهره برداری از تانکرهای آب رسانی

۱) آب داخل تانک باید گندزدائی شود و تنها با آب دارای منبع قابل قبول پر شود (شکل ۴). منبع قابل قبول باید یک سیستم آب رسانی شهری باشد که دارای تائید وزارتخانه است و آب شرب را طبق الزامات و قوانین اداره آب و فاضلاب پایش و مورد آزمایش قرار دهد.

۲) شخص حمل کننده تانکر آب شرب باید دارای کیت کلرسنجی به منظور اندازه گیری کلر باقی مانده باشد. و آموزش لازم در خصوص استفاده از کیت های کلرسنجی و روش های قابل قبول افزودن کلر را گذرانده باشد. هم چنین با برگه های اطلاعات ایمنی مواد شیمیائی (MSDS) آشنا باشد.

۳) مأمور حمل کننده آب شرب زمانی که آب تانکر را برای مصرف منتقل می کند، جهت اطمینان از این که میزان کلر باقی مانده آزاد حداقل ۴/۰ mg/I باشد، باید مقدار کلر کافی به آب اضافه نماید. بنابراین هنگام انتقال آب تانکر جهت مصرف اگر غلظت کلر باقی مانده کمتر از ۴/۰ mg/I باشد باید میزان کلر بیشتری (بیش از ۴/۰ mg/I) به آب اضافه شود تا غلظت کلر باقی مانده در زمان انتقال آب کمتر از ۴/۰ mg/I نباشد.

۴) در صورتی که هنگام انتقال آب امکان باقی ماندن غلظت کلر در میزان حداقل ۴/۰ mg/I وجود ندارد بنابراین آب نباید بیش از ۲۴ ساعت پس از زمان بارگیری نگهداری شود، بلکه پس از ۲۴ ساعت، آب باقی مانده در تانکر باید تخلیه شود و جهت مصارف شرب استفاده نگردد.

۵) کامیون حمل آب نباید برای حمل هر نوع ماده ای که ممکن است اثرات نامطلوب بر روی کیفیت آب شرب داشته باشد مورد استفاده قرار گیرد.

۶) عمر مفید تانکرهای فلزی ذخیره آب ۳۰ سال می باشد.

۷) به منظور نمونه برداری و انجام آزمایش آب نباید به داخل تانک پر از آب وارد شد.

● تجهیزات مورد نیاز در تانکرها

۱) هر کامیون حمل کننده تانکر باید مجهز شود با:

۱ـ۱) یک تانک آب از جنس فولاد ضد رنگ یا از جنس مواد دیگر که مورد تائید استاندارد ANSI/NSF۶۱ باشد.

۱ـ۲) یک بخش تمیز که برای بارگیری آب استفاده می شود و به منظور حفاظت لوله ها، نازل ها و تجهیزات مرتبط و اتصالات از آلودگی، قابل بستن و قفل کردن باشد.

۲) هر تانک آبی که بر روی یک کامیون حمل کننده تانکر قرار داده می شود باید به یک بخش قابل دسترس که به خوبی طراحی شده است و دارای حداقل قطر ۱۶ اینچ (۴۰۰mm)، و در پوش قابل قفل و آب بند است، مجهز گردد. تانک آب باید با شیرهای محکمی تجهیز شود، به طوری که بستن آنها باعث انسداد کامل تانک آب (به استثناء هواکش) گردد.

۳) همه هواکش های تانک آب باید دارای توری باشند و به گونه ای ساخته شود که تمام آب هنگام تمیز کردن بتواند از آن خارج گردد، و از یخ زدگی تانک جلوگیری شود. تانک آب باید به شکل گرد یا کره ای با سطح صاف و بدون شکاف ساخته شود، به طوری که داخل آن کاملاً گندزدائی گردد.

۵) هر تانک آبی که جهت حمل آب شرب به کامیون حمل تانکر متصل می شود باید به طور مشخص علامت گذاری گردد و بر روی آن پلاکارد نصب شود و از طریق عبارت ”آب آشامیدنی“ که با حروف درشت در یک محل برجسته بر روی تانک مشخص شده است، قابل شناسائی باشد.

۶) تمام لوله ها و شیلنگ های مورد استفاده در کامیون های حمل تانکر که برای انتقال آب شرب اختصاص داده شده اند، باید به طور مشخص علامت گذاری و برچسب زده شوند. به عبارت دیگر با لغات ”آب شرب“ که با حروف درشت و مقاوم به شرایط آب و هوائی نوشته شده است، مشخص گردد. این لوله ها و شیلنگ ها زمانی که استفاده نمی شوند، به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار و آلودگی به داخل تانک آب باید در پوش گذاری شوند و یا در یک قسمت محفوظ نگهداری گردند.

۷) تمام تجهیزات شامل شیرها، اتصالات، نازل ها و پمپ ها که در تماس با آب شرب می باشد، باید از مواد مناسب جهت استفاده آب شرب ساخته شود.

۸) کامیون های حمل تانکر که آب از ته تانک وارد می شود باید به منظور جلوگیری از برگشت آب از تانکر به داخل منبع آب، به یک شیر یک طرفه (بر روی خط لوله ورودی) مجهز باشند.

۹) هر کامیون حمل تانکر باید به کیت کلرسنجی که قادر به قرائت کل کلر باقی مانده آزاد در محدوده ۵/۳ ـ ۱/۰ mg/I است، مجهز باشد.

● نگهداری تانکرهای آب رسانی

۱) هنگامی که یک کامیون حمل تانکر که اختصاص به حمل آب شرب دارد در یک گاراژ یا ساختمان های مشابه نگهداری می شود، تانکر آب و هرگونه تجهیزات مرتبط با آن باید در مکانی جدا از هرگونه منبع آلودگی مانند تجهیزات حمل و نقل فاضلاب نگهداری گردد.

۲) زمانی که تانکر آب مورد استفاده قرار نمی گیرد باید تمیز و خشک نگهداری شود:

۲ـ۱) لوله های انتقال آب باید دارای در پوش باشند.

۲ـ۲) لوله های انتقال آب و اتصالات مربوطه و نازل ها باید در یک بخش محفوظ و مطمئن قرار داده شود.

● آزمایش آب تانکرهای آب رسانی

۱) آزمایش باید به طور متناوب و حداقل هر ماه یک بار در طور ماه های سال که تانکر حامل آب در مدار بهره برداری می باشد، انجام گردد.

۱ـ۱) جهت نمونه برداری باید از آب لوله آب و لوله انتقال آب تانکر برداشت نمود.

۱ـ۲) نمونه جهت آزمایش باکتریولوژی به یک آزمایشگاه مورد تایید ارسال گردد. نمونه ها باید دارای برچسب مشخصات باشد و در شرایط مناسب به آزمایشگاه انتقال داده شود.

۲) نمونه ها باید طبق روش های استاندارد نمونه برداری که در رهنمودهای پایش سیستم های آب رسانی عمومی مشخص شده است، جمع آوری گردد.

۳) نمونه های ارسال شده به آزمایشگاه مورد تایید باید همراه با درخواستی جهت انجام آزمایش کامل باکتریولوژی (خصوصاً باکتری های کلیفرم) باشد.

● موارد ضروری جهت ثبت و نگهداری

هر راننده حمل کننده تانکر آب آشامیدنی باید حداقل برای ۲ سال موارد ثبت شده را نگهداری نماید و این موارد در صورت درخواست بازرس در دسترس باشد. این موارد عبارتند از:

▪ محل منبع هر باگیری آب

▪ نام فردی که آب را بارگیری کرده است، و تاریخ و زمان بارگیری آب

▪ غلظت کلر باقی مانده آزاد در آب در زمان بارگیری و در زمان انتقال آب

▪ آدرس، تاریخ، زمان و حجم آب در هر انتقال و نام فردی که انتقال را انجام داده است.

▪ غلظت کلر باقی مانده آزاد در آب در آخرین انتقال

▪ تاریخ، زمان و محل تمام تجهیزاتی که گندزدائی شده است و در صورت استفاده از ماده تمیزکننده، نام آن ماده ثبت شود.

▪ نتایج ماهانه آنالیز باکتریولوژی که شامل نتایج آزمایشگاهی باشد.

● مدارک مورد نیاز در خصوص تانکرهای آب رسانی

سابقه هرگونه مشکلات کیفی و نامطلوب آب مانند آلودگی باکتریائی و یا شیمیائی باید موجود باشد. هم چنین امکان بازرسی کامیون حامل تانکر، تانک آب، تجهیزات انتقال آب مانند اتصالات لوله انتقال آب و سایر موارد و هم چنین مایع تأمین آب وجود داشته باشد.

راننده کامیون حمل کننده تانکر آب رسانی باید یک گواهینامه کیفی که حاوی موارد زیر می باشد از سازمان مربوطه اخذ نماید:

▪ شماره کامیون حمل کننده تانکر

▪ نام و آدرس راننده کامیون حامل تانکر

▪ محل ساخت، شماره سریال و مدل کامیون حامل تانکر

▪ ویژگی های تکنیکی کامیون حامل تانکر، تانک آب و تجهیزات انتقال آب مانند اتصالات لوله ها و غیره

▪ عکس های ثبت شده از کامیون حامل تانکر

▪ منابع تأمین آب مورد استفاده

▪ مجوز استفاده از منابع آب رسانی

▪ نتایج آزمون آزمایشگاهی که در محدوده مقادیر مندرج در استاندارد باشد.

▪ یک رونوشت از روش های بهره برداری جهت پر کردن تانکر آب رسانی، انتقال آب، نمونه برداری و آزمایش آب، گندزدائی تانکر آب و تجهیزات مرتبط، و نگهداری تجهیزات در پایان روز بهره برداری

▪ برنامه زمان بندی نمونه برداری و آزمایش آب (به عنوان مثال، نمونه برداری هر ۲ هفته در ماه انجام می گردد).

● نتیجه گیری

استفاده از تانکرهای آب رسانی به منظور تأمین آب افرادی که به آب آشامیدنی دسترسی ندارند، یک راهکار ضروری و متداول می باشد. منبع آب مورد استفاده جهت حمل توسط تانکرهای آب رسانی باید از منابع قابل قبول و مورد تایید باشد. رعایت اصول بهداشتی در استفاده از تانکرهای آب رسانی بسیار مهم است.

در این راستا تمیز کردن و گندزدائی تانکرهای آب رسانی به منظور استفاده از منابع آب سالم، بهره برداری صحیح و اصولی از تانکرها، فراهم آوردن شرایط مناسب نگهداری تانکرهای آب رسانی، انجام آزمایش باکتریولوژیکی و هم چنین کنترل میزان کلر باقی مانده آب داخل تانکر بسیار مهم و ضروری می باشد.
        
    
    
▪ منابع

۱) Cleaning and disinfecting water storage tanks and tanker, wotld Health organization, (WHO),۲۰۰۷
۲) Delivering safe water by tanker, World Health Organization, (WHO),۲۰۰۷
۳) Finished water storange facilities, EPA,united states Environmental Protection Agency,۲۰۰۴
۴) Guidelines for truck transportation of potable water for public use, public Health Seattle & King County,۲۰۰۶
۵) Guide to Sanitation in Shelters and Camps, technical divisions of the pan American Health organization,۲۰۰۷
۶) Lahey, W.G.R Potable water Hauler Guidelines. Nova Scotia Environment and Labor, June ۲۰۰۵
۷) Monitoring the Quality of Drinking water During Storage and Distribution, World Health Organization WHO),۲۰۰۴)
۸) Taking stockof your water systema simple Asset inventory for very small drinking water systems, EPA, united states Environmental Protection Agency, ۲۰۰۴
۹) Truck Transportation Emergency Water Supply For Public Use Guideline Washington State Department of Health, Environmental Health Programs Division of Drinking Water,۲۰۰۲

طیبه جلیلی     
مجله مهر آب 

 


 

 















جهت اطلاع از مطالب به روز سایت به کانالهای ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید.



   

(جهت دسترسی به مطالب به روز به سمت چپ سایت بخش آخرین مطالب مراجعه کنید)



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد