سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

نکات مهم درباره جا نمایی و بهداشت و ایمنی توالت و حمام


نکات مهم درباره جا نمایی و بهداشت و ایمنی توالت و حمام

بطور کلی بهترین مکان برای سرویس بهداشتی قسمت پشتی یا عقبی خانه هست…باید از قرار دادن توالت در مجاورت اتاق غذاخوری و آشپزخانه اجتناب بشه…(قدیمها در معماری ایران توالت ها را بیرون از ساختمون می ساختن واین کار برای سلامت بسیار مفید بود..)البته الان دیگه نمیشه…بنابراین باید یه سری نکات رعایت بشه

1--در توالت را همیشه بسته نگهدارید…در این حالت انرژی منفی توالت با انرژی مثبت خانه مخلوط نمی شه..

۲-بطور روزانه یا حداقل هفتگی از ضدعفونی کننده برای تمیز کردن سرویس استفاده کنید…

توالت نباید بالای آشپزخانه باشد…

توالت نباید بالای اتاق خواب قرار گیرد..

از ساختن توالت بزرگ اجتناب شود…هر قدر فضای بیشتری به توالت اختصاص داده شود قسمت انرژی منفی بنا بیشتر میشود(متاسفانه در ساختمونهای امروزی تعداد سرویسها خیلی زیاد شدن و این فضا رو هدر میده…مثلا برای اتاق ۳ خوابه واقعا ۳ سری سرویس لازم نیست
داخل توالت را دکور بندی نکنید…هر چه توالت ساده تر باشد تمیز تر و بهتر است

در توالت تعدادی تخته سنگ قرار دهید…این کار نیروی پاک کننده زمین را تقویت می کند…

نمک انرژی منفی رو جذب می کنه..کنار پنجره توالت یه کاسه نمک تصفیه نشده قرار بدبد…هر وقت کهنه شد عوضش کنید

نتیجه از ۲ مورد بالایی:میشه سنگ نمک قرار داد که هم سنگ باشه هم نمک

ترجیحا فضای توالت از بقیه قسمتهای دستشویی جدا بشه(این هم در معماری قدیم ایران همیشه بود ..)حتی شده با یه دیوار کوتاه
مطمئن شوید که تمام شیرها درست عمل می کنند…شیری که چکه می کند و یا مخزنی که نشتی دارد می تواند پول شما را به همان سرعتی که آمده دور کند…پس به سرعت در رفع این موضوع تلاش کنید..

حتما باید در حمام پنجره وجود داشته باشد…اگر فرض محال چنین نبود باید از آینه قدی استفاده کنید…شاید باورتان نشود ولی آینه بوی نا مطبوع و باقیمانده را از بین می برد

در حمام هایی که پنجره دارند گیاهان سبز شاداب فنگ شویی بسیار خوبی است

تعدادی شمع انرژی یانگ مورد نیاز این فضا را تامین می کنند

اگر وسیله تهویه در حمام دارید ..آویزان کردن روبانهایی به رنگ روشن یا بادآویز میتواند انرژی از دست رفته هنگام تهویه را تامین کنید

-چون در سرویسهای بهداشتی آب زیاد است و عنصر آب چوب را تغذیه می کند(در چرخه عناصر فنگ شویی که بعدها به آن خواهم پرداخت)وسایل چوبی فنگ شویی بسیار خوبی برای سرویسها است

بهترین مکان برای قرار دادن سرویسها به گونه ای است که توسط یک راهرو از مابقی قسمتهای خانه جدا باشد

دست شویی درست کنار در ورودی یا وسط خانه اصلا مناسب نیست

قرار گرفتن سیفون توالت در پشت دیواری که اتاق خواب قرار دارد مطلوب نیست…اگر چنین موردی وجود دارد حداقل جای تخت رو عوض کنید

حمام و دکوراسیون

بیش از ۸۰ درصد حوادث خطرناک در خانه اتفاق می‌افتد که بخش عظیمی از آن نیز مربوط به رعایت نکردن نکات ایمنی در حمام است. آب و وسایل برقی در کنار هم خطر آفرین‌اند. از سوی دیگر، وجود کف‌پوش نامناسب تا حد زیادی احتمال سر خوردن در حمام را افزایش می‌دهد.
امروزه حمام در خانه‌های شهری به مکانی برای رفع خستگی و پاکیزه کردن جسم تبدیل شده است. فرقی نمی‌کند که حمام شما کوچک باشد یا بزرگ. رعایت برخی موارد مانند انتخاب کف‌پوش مناسب، رنگ زیبا، دستگاه تهویه و وسایل جانبی مناسب می‌تواند این مکان را به مکانی دلنشین، آرام و ایمن برای تمامی اعضای خانواده تبدیل کند.
● ۴ نکته درباره کف‌پوش حمام
۱) بهترین گزینه برای کف‌پوش حمام، سرامیک است. سرامیک در برابر آب مقاوم و از لحاظ طرح و رنگ بسیار متنوع است.
۲) از میان انواع سرامیک‌ها، سرامیک‌های شیاردار از امنیت بالاتری برخوردار است و میزان خطر لیز خوردن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
۳) در حمام‌هایی که کف شیب‌داری دارند، بهتر است از موزاییک‌هایی با سایز کوچک استفاده کنید تا هم شیب کمتر به نظر برسد و هم شکستگی و آسیب‌دیدگی در میان موزاییک‌ها به وجود نیاید.
۴) استفاده از کف‌پوش بدون لعاب توصیه نمی‌شود چون پاک کردن این نوع کف‌پوش‌ها کار بسیار سختی است. در عوض کف‌پوش‌های زبر بهترین گزینه هستند.
● ۲ نکته درباره رنگ حمام
۱) اگر حمام کوچکی دارید، دکوراتورها به شما توصیه می‌کنند از سرامیک‌هایی به رنگ سفید و بژ یا زرد و کرم بسیار روشن استفاده کنید تا نور منعکس شده و فضای حمام بزرگ‌تر به نظر برسد.
۲) اگر کف‌پوش از سرامیک سفید و روشن است، بهتر است دیوارها به رنگ قرمز، زرد یا ‌آبی باشد، استفاده از پوشش دیواری طرح‌دار نیز محیط حمام را دنج و گرم می‌کند. استفاده از رنگ مورد علاقه در حمام سبب آرامش و به وجود آمدن انرژی در شما می‌شود.
● ۳ نکته درباره تهویه حمام
۱) در بسیاری از موارد اتفاق می‌افتد که افراد در حمام دچار خفگی شوند. در خانه‌های قدیمی آبگرمکن اغلب در حمام است و همین امر سبب نشت گاز و خفگی می‌شود.
۲) محیط حمام محیطی مرطوب است و رطوبت بالا برای افرادی که دچار بیماری قلبی یا آسم هستند، خطرناک است.
۳) متاسفانه در برخی خانه‌ها پنجره یا هواکشی در حمام نصب نشده و اغلب پس از حمام، اعضای خانواده مجبورند در حمام را باز گذارند تا هوای حمام عوض شود اما همین موضوع سبب ورود هوای نامطبوع و مرطوب حمام به داخل فضای خانه می‌شود. برای از بین بردن بوهای نامطبوع و رطوبت در حمام بهتر است از پنجره یا هواکش استفاده شود.
● ۱ نکته درباره نورپردازی در حمام
۱) حمام محیطی مرطوب است و در صورتی که تاریک باشد، محل مناسبی برای رشد قارچ‌ها خواهد بود.
بنابراین بسیار ضروری است که به گونه‌ای طراحی شود که حتما نور طبیعی به داخل آن بتابد.
۵ نکته درباره ایمنی حمام
۱) برق‌گرفتگی از جمله حوادثی است که اغلب در حمام رخ می‌دهد. تمامی وسایل برقی را پس از استفاده از پریز برق بکشید و جمع کنید. برای پریزهای حمام نیز باید از محافظ پریز استفاده کرد. تمامی سیم‌‌های برق درون حمام باید با روکش عایق پوشانده شوند، به طوری که هیچ سیمی با آب تماس نداشته باشد.
۲) برای جلوگیری از سر خوردن در حمام، در اطراف وان از کف‌پوش‌های دولایه حاوی لاتکس استفاده کنید. این کف‌پوش‌ها به وسیله لاتکس زیرین به کف حمام نصب می‌شود و لایه بیرونی که دارای بافت ناهموار است میزان سرخوردگی را کاهش می‌دهد. از پادری پلاستیکی نیز می‌توانید برای کف حمام استفاده کنید. نصب میله‌هایی به عنوان دستگیره روی دیواره‌های حمام نیز ایده خوبی است و می‌توانید پیش از زمین خوردن با گرفتن آنها تعادل خود را حفظ کنید.
۳) سوختگی در حمام هم زیاد اتفاق می‌افتد. بهتر است پیش از آنکه خودتان یا کودکتان را زیر دوش آب بفرستید، ابتدا دستتان را زیر شیر آب گرفته و درجه حرارت آب را تنظیم کنید. درجه مناسب آب برای پوست ۳۵ تا ۳۷ درجه است.
۴) در صورتی که محیط داخل حمام به گونه‌ای طراحی شده که در آن شیشه وجود دارد، توجه داشته باشید که این شیشه‌ها باید از جنس پلاستیک یا شیشه نشکن باشد تا موجب بریدگی و پارگی شدید پوست در صورت شکستن نشوند.
۵) نظافت حمام موضوع مهمی است که اغلب فراموش می‌شود. پس از هر بار حمام کردن، دیوارها و کف حمام را با مواد پاک‌کننده بشویید و دستگاه تهویه یا پنجره را باز کنید تا رطوبت خارج شود. در درون حمام حتما سطل زباله درپوش‌دار، تمیز و مجهز به کیسه زباله قرار دهید. هیچ گاه حوله‌های کثیف را در حمام روی هم جمع نکنید چون سبب رشد قارچ‌ها خواهد شد.
● ۲ نکته درباره حمام‌های مدرن
▪ به تازگی سردوش‌هایی وارد بازار شده که میزان آب را متعادل کرده و در ضمن فشار آب را بالا می‌برد. این دوش‌ها در این روزها که همگی ما باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم می‌توانند کمک بسیار مناسبی باشند.
▪ گمان می‌کنید درجه حرارت آب در هنگام دوش گرفتن برایتان مهم است؟ به تازگی دوش آب هوشمندی وارد بازار شده که می‌تواند دمای آب را اندازه گرفته و آن را در رنگ نورهای متفاوت گزارش کند. برای مثال، اگر دمای آب ۳۲ درجه باشد نور سفید، ۳۳ تا ۴۱ درجه نور آبی، ۴۲ تا ۴۵ درجه نور بنفش و بالای ۴۵ درجه نور قرمز می‌شود. این وسیله استحمام کودکان را برای مادران راحت‌تر خواهد کرد.




جهت دانلود تولبار سایت بهداشت محیط ایران روی تصویر زیر کلیک کنید






(جهت دسترسی به مطالب به روز به سمت چپ سایت بخش آخرین مطالب مراجعه کنید)