سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

رنگ سنجی با دستگاه اسپکتروفتومتری

رنگ سنجی با دستگاه اسپکتروفتومتری برای نمونه های که از صافی عبور داده می شوند ، قابل انجام است که بیانگر حساسیت و نور رد شده از نمونه ها می باشد. رنگ های مختلف از جمله قرمز، سبز و آبی و … بر اساس طول موج عبوری از نمونه و درجه روشن بودن نمونه و میزان غلیظ یودن نمونه نشان داده می شود. تمامی این پارامتر ها تعیین شده اند برای تعیین میزان عبور نور از نمونه های فیلتر شده  که این فرآیند را رنگ سنجی با دستگاه اسپکتروفتومتری گفته می شود. اندازه گیری رنگ آب آشامیدنی و اندازه گیری رنگ در نمونه های خروجی تصفیه خانه های فاضلاب همواره مورد اهمیت بوده است.

رنگ سنجی-با-دستگاه-اسپکتروفتومتری

در اندازه گیری رنگ با اسپکتروفتومتر ممکن است مزاحمت هایی مانند وجود کدورت آب وجود داشته باشد که برای از بین بدرن این مزاحمت باید حتما نمونه را از کاغذ صافی گذراند.

تجهیرات رنگ سنجی با دستگاه اسپکتروفتومتری

  • اسپکتروفتومتر، با سل های ۱۰ میلیمتر جذب، باریک (10 nm) و دارای محدوده ۴۰۰ تا ۷۰۰ نانو متر
  • سیستم فیلتراسیون
  • ظرف زیر فیلتراسیون
  • ابزار نگه داری کاغذ صافی
  •  کاغذ صافی به ابعاد ۴۰ تا ۶۰ میکرومتر

دستورالعمل رنگ سنجی با دستگاه اسپکتروفتومتری

مقدار دو حجم به اندازه ۵۰ میلی لیتر را به دمای اتاق برسانید.یک نمونه را در پی اچ نمونه اصلی و نمونه دیگر را با اسید سولفوریک و سدیم هیدروکسید که غلظت نمونه از ۳ درصد تغییر نکند، به پی اچ ۷ برسانید. مقدار پی اچ استاندارد لازم و ضروری است. به این دلیل که تغییرات رنگ تاثیر گذار است بر پی اچ. مواد معلق اضافی نیز باید حذف شود. هرکدام از نمونه ها را به صاف و پاک کنید.

قبل از شروع کار کردن با دستگاه، ابتدا دستگاه را با نمونه آب مقطر بلنک کنید.

محاسبات رنگ سنجی با دستگاه اسپکتروفتومتری

مقادیر انتقال داده تابلوهای مربوط به طول موج ، در ستون های X، Y و Z نشان داده شده است. مجموع هر ستون انتقال و جمع کل با عوامل مناسب (برای 10 یا 30 ارقام) در پایین جدول نشان داده شده است. برای به دست آوردن مقادیر  X، Y و Z باید مقدار  Y که درصد روشنایی است را تعیین کرد.

ضرایب سه رنگی x و y را از مقادیر tristimulus X، Y، و Z را با استفاده از  معادلات زیر محاسبه می شوند.

رنگ-سنجی-با-دستگاه-اسپکتروفتومتری